نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

نظرسنجی گالوپ (Gallup Engagement Survey)

گالوپ یکی از نظرسنجی‌های محبوب سازمان‌ها برای سنجش میزان مشارکت کارکنان است. سازمان‌ها با کمک گالوپ می‌توانند میزان مشارکت کارکنان خود را بسنجند و با شناسایی نقاط ضعف خود، راه‌هایی برای بهبود شرایط پیدا کنند. گالوپ از لحاظ تعداد سوالات یکی از کوتاه‌ترین نظرسنجی‌هایی است که می‌توانید در سازمان خود برگزار کنید. این نظرسنجی ویژگی‌های متعددی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تعداد سوالات و مدت زمان مورد نیاز

نظرسنجی گالوپ از ۱۲ سوال تشکیل شده. هر یک از این سوالات به یکی از نیازهای کارمندان اشاره دارد که مدیران می‌توانند با بهبود آن، محیط کار بهتری را ایجاد کنند. شرکت در نظرسنجی گالوپ و پاسخ به سوالات دوازده‌گانه آن به کمتر از ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

گالوپ چه شاخص‌هایی را می‌سنجد؟

نظرسنجی گالوپ بر اساس هرم نیازمندی‌های کارمندان برای پیشرفت طراحی شده است. ۱۲ سوال نظرسنجی گالوپ در ۴ طبقه از این هرم دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از: نیازهای پایه، دستاوردهای فردی، کار تیمی، رشد و توسعه.

- کندو

درک سطوح مختلف نظرسنجی گالوپ

برآورده کردن نیازهای مربوط به سه سطح پایینی هرم باعث ایجاد محیط کاری سرشار از اعتماد و حمایت دو طرفه می‌شود که به مدیران و کارمندان کمک می‌کند تا جای ممکن به رأس هرم، یعنی رشد و توسعه دست پیدا کنند.

سطوح مختلف هرم ماند نقشه راهی برای مدیران هستند. مدیران با کمک این نقشه راه می‌توانند به اعضای تیم خود انگیزه دهند و باعث بهبود عملکرد آن‌ها شوند.

سطوح هرم نیازمندی‌های کارمندان برای پیشرفت، مانند مراحلی نیستند که پس رسیدگی به هر کدام، بتوان سراغ سطح بالاتر رفت. مدیران باید اطمینان حاصل کنند که نیازهای کارمندان در سطح اول برآورده شده و سپس، ضمن ادامه تلاش‌هایشان برای بهبود آن حوزه، سراغ برآورده کردن نیازهای مربوط به سطوح دوم، سوم و چهارم هرم بروند. اگر نیازهای سطح پیشین به خوبی برآورده نشده باشند، سطوح بالایی نیز قابل بهبود نخواهند بود.

چه سازمانی نظرسنجی گالوپ را ایجاد کرده؟

گالوپ یک شرکت مشاوره مدیریتی آمریکایی است که در سال ۱۹۳۵ در شهر واشنگتن توسط جورج گالوپ تاسیس شد. عمده شهرت این شرکت حاصل برگزاری نظرسنجی‌های متعدد در سراسر جهان است. از دهه ۱۹۸۰ تا کنون نیز این کمپانی در حوزه تجزیه و تحلیل و ارائه مشاوره مدیریتی به شرکت‌ها فعالیت می‌کند. علاوه بر نظرسنجی دوازده‌گانه گالوپ، این شرکت خدمات دیگری مانند تست استعدادیابی کلیفتون را ارائه می‌دهد.

کدام سازمان‌های معروف از گالوپ استفاده کرده‌اند؟

کمپانی گالوپ سال‌هاست که نظرسنجی دوازده‌گانه‌اش را در اختیار شرکت‌ها و موسسات مختلف در سراسر جهان قرار داده است. برخی از مشهورترین کمپانی‌های جهان نیز از آن برای سنجش میزان مشارکت کارکنان خود استفاده کرده‌اند. برخی از مشتریان مشهور گالوپ عبارتند از:

  • فایزر (Pfizer): کمپانی داروسازی و زیست‌فناوری آمریکایی که بیش از ۸۳ هزار کارمند و درآمدی ۱۰۰ میلیارد دلاری دارد.
  • والگرینز بوتز آلینس (Walgreens Boots Alliance): شرکت هلدینگ آمریکایی در زمینه خرده‌فروشی و عمده‌فروشی دارویی که بیش از ۳۲۵ هزار کارمند و درآمدی ۱۳۲ میلیارد دلاری دارد.
  • بانک ولز فارگو (Wells Fargo): بانک و شرکت هلدینگ خدمات مالی آمریکایی که حدود ۲۳۴ هزار کارمند و درآمدی ۷۴ میلیون دلاری دارد. 

چند نمونه از سوالات نظرسنجی گالوپ

برای آشنایی با سبک سوالات این نظرسنجی، نگاهی به نمونه‌های زیر داشته باشید. کارمندان باید برای هر سوال یکی از گزینه‌های خیلی موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و خیلی مخالفم را انتخاب کنند.

  • من ابزار و تجهیزات لازم برای انجام درست کارم را در اختیار دارم.
  • ماموریت یا هدف شرکت من باعث می‌شود احساس کنم شغلم مهم است.
  • در سال گذشته، در محل کار فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد داشتم.

مطالعه موردی؛ داستان موفقیت یک شرکت بیمه

نیشن‌واید (Nationwide) یک شرکت بیمه معروف آمریکایی است که برای بهبود شرایط کارکنان خود، از نظرسنجی گالوپ استفاده کرد. پیش از شروع نظرسنجی، مدیران می‌دانستند ریشه مشکلاتی که در محل کار وجود دارد، چیست. در این کمپانی مشتری همیشه حرف اول را می‌زد. از زمان آغاز فعالیت این شرکت بیمه، تمام تمرکز مدیران روی جلب نظر مشتریان و خدمات‌رسانی به آن‌ها بوده و نیازهای کارمندان نادیده گرفته می‌شدند.

این شرکت برای شناسایی نیازهای کارکنان، نظرسنجی ۱۲ سوالی گالوپ را برگزار کرد، اما نتایج چندان دلگرم کننده نبودند. نرخ مشارکت پایین کارمندان باعث شد مدیران این کمپانی احساس ناامیدی کنند.

بر اساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی، مدیران دست به کار شدند. آن‌ها برنامه‌ها و استراتژی‌های آینده خود را با کارمندان به اشتراک گذاشتند. جلسات راهنمایی فردی برای کارمندان، جلسات آموزشی برای مدیران و تلاش برای تقویت کار گروهی برخی از اقداماتی بود که در این شرکت انجام شد. تغییرات انجام شده در کمپانی و تلاش مدیران برای بهبود شرایط باعث تعجب کارمندان شده بودند.

در نظرسنجی بعدی که یک سال بعد انجام شد، نرخ مشارکت افزایش قابل توجهی داشت. اما نیشن‌واید به همین بسنده نکرد. این کمپانی فرصت‌های یادگیری و آموزش بیشتری در اختیار مدیران خود قرار داد. این رویکرد باعث شد که در سال‌های آینده نیز نرخ مشارکت این کمپانی روند افزایشی داشته باشد و امروزه، نیشن‌واید به عنوان یکی از مشهورترین شرکت‌های بیمه آمریکا شناخته شود.

چرا گالوپ؟

  • هر کدام از سوالات این نظرسنجی بطور کامل مورد ارزیابی قرار گرفته و معیار خوبی برای سنجش میزان مشارکت کارمندان است.
  • استفاده از گالوپ در سازمان‌هایی با فرهنگ، اندازه، ملیت و حوزه‌های فعالیت مختلف امکان‌پذیر است.
  • برای هر یک از سوالات راهکارهای کاربردی وجود دارد و مدیران می‌توانند با استفاده از آن‌ها به بهبود عملکرد تیم خود کمک کنند.

از کجا شروع کنیم؟

اگر صرفا از کارمندان خود بخواهید که نظرسنجی گالوپ را تکمیل کنند و به نتایج آن اهمیتی ندهید، به هیچ یک از اهداف آن دست پیدا نخواهید کرد. هدف از این نظرسنجی، آغاز گفت‌وگویی بین مدیران و هر یک از کارمندان آن‌ها است. گالوپ فرصتی برای کارمندان فراهم می‌کند تا از نیازهایشان بگویند و به مدیران کمک می‌کند بدانند کدامیک از این نیازها باید در اولویت قرار بگیرند. 

به یاد داشته باشید که برگزاری نظرسنجی، آخر کار نیست. با پایان برگزاری آن، مسئولیت‌های شما آغاز می‌شوند.

تگ‌هاگالوپ

آموزش‌های مرتبط