نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

نظرسنجی دیلویت (Deloitte Engagement Survey)

دیلویت یکی از نظرسنجی‌های کاربردی برای سنجش میزان مشارکت کارکنان است. سوالات این نظرسنجی با ارزیابی وضعیت سازمان در حوزه‌های مختلف، نقاط ضعف و مشکلات موجود را مشخص کرده و برای مدیران فرصتی مناسدر راستای بهبود این مشکلات فراهم می‌کنند. در ادامه بیشتر با این نظرسنجی آشنا خواهیم شد.

تعداد سوالات و مدت زمان مورد نیاز

نظرسنجی دیلویت از ۶۲ سوال تشکیل شده است. برای پاسخگویی به این تعداد سوال، کارمندان به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان نیاز خواهند داشت.

دیلویت چه شاخص‌هایی را می‌سنجد؟

این نظرسنجی روی حال خوب و میزان مشارکت کارمندان یک سازمان تمرکز می‌کند. هدف از برگزاری آن نیز درک میزان تعادل بین زندگی شخصی و کاری کارمندان و حس خوب آن‌ها نسبت به مدیران و محل کارشان است. شاخص‌های اصلی که نظرسنجی دیلویت مورد بررسی قرار می‌دهد عبارتند از: کار معنی‌دار، مدیریت حامی، محیط کاری مثبت، فرصت رشد و اعتماد به مدیر.

چه سازمانی نظرسنجی دیلویت را ایجاد کرده؟

دیلویت توشی توماتسو (Deloitte Touche Tohmatsu) که معمولا با نام دیلویت شناخته می‌شود، یک شبکه خدمات حرفه‌ای چندملیتی است. این کمپانی از لحاظ درآمد و تعداد کارکنان، بزرگترین سازمان در حوزه خود محسوب می‌شود. دیلویت همچنین یکی از ۴ کمپانی حسابداری بزرگ جهان است.

این سازمان در سال ۱۸۴۵ توسط ویلیام ولش دیلویت در لندن بنیان گذاشته شد. در سال ۱۸۹۰ دیلویت فعالیت‌های خود را در آمریکا نیز آغاز کرد. عمده فعالیت این کمپانی در حوزه مشاوره مالی و مالیاتی، محاسبه مالیات، مشاوره ریسک و خدمات حقوقی مرتبط با حوزه مالی است.

کدام سازمان‌های معروف با دیلویت همکاری کرده‌اند؟

دیلویت یک کمپانی بزرگ با چند دهه فعالیت است و تا کنون بسیاری از کسب و کارها برای بهبود شرایط خود از خدمات آن استفاده کرده‌اند. در ادامه با چند مورد از مشتری‌های این کمپانی آشنا می‌شویم.

  • مایکروسافت (Microsoft): شرکت چندملیتی تکنولوژی‌های کامپیوتری که بیش از ۲۲۱ هزار نفر نیرو و درآمدی ۱۹۸ میلیارد دلاری دارد
  • بوئینگ (Boeing): کمپانی آمریکایی فعال در زمینه طراحی، ساخت و فروش انواع هواپیما، ماهواره و… که ۱۴۰ هزار نفر نیرو و درآمدی ۶۷ میلیارد دلاری دارد
  • اچ‌پی (HP): کمپانی آمریکایی فعال در زمینه فناوری اطلاعات (IT) که انواع کامپیوتر، پرینتر و… را طراحی می‌کند و ۵۸ هزار نفر نیرو و درآمدی ۶۳ میلیارد دلاری دارد
  • استارباکس (Starbucks): کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی و چندملیتی که بیش از ۴۰۰ هزار نفر نیرو و درآمدی ۳۲ میلیارد دلاری دارد

چند نمونه از سوالات نظرسنجی دیلویت

در ادامه می‌توانید چند نمونه از سوالات نظرسنجی دیلویت را مشاهده کنید. کارمندان برای پاسخ به این سوالات باید بین ۵ گزینه خیلی موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و خیلی مخالفم، یکی را انتخاب کنند.

  • کار من با علایق شغلی‌ام هم‌راستا است.
  • من به طور کلی، از اهداف سایر تیم‌های شرکت آگاه هستم.
  • مسیر پیشرفت شغلی من در شرکت برایم شفاف است.

مطالعه موردی؛ داستان موفقیت یک شرکت فروشنده کالاهای مصرفی

یک شرکت تخصصی کالاهای مصرفی که در کشورهای مختلف در حال فعالیت بود، برای ارزیابی میزان مشارکت کارکنان خود در مناطق جغرافیایی مختلف سراغ نظرسنجی دیلویت رفت. در تلاش برای افزایش مشارکت، تغییرات بزرگی در ساختار این شرکت انجام شد؛ آن‌ها دفتر مرکزی را به مکان دیگری منتقل کرده، برخی از مدیران را جایگزین و در نقش‌ها و مسئولیت‌های کارکنان تجدید نظر کردند. هدف کلی آن‌ها، راه‌اندازی مجدد شرکت با ارزش‌های جدید بود.

این شرکت از کارکنان خود خواست که در نظرسنجی دیلویت شرکت کنند. پس از بررسی نتایج نظرسنجی، فرآیند ایجاد تغییرات در این مجموعه آغاز شد. در واقع بازآفرینی مجدد این شرکت و افزایش مشارکت کارکنان آن در ۵ مرحله انجام شد:

  1. درک شرایط: در قدم اول در رابطه با اهداف، مسائل نیازمند بهبود و نتایج مورد انتظار ایده‌پردازی شد.
  2. برگزاری نظرسنجی: با برگزاری نظرسنجی میزان مشارکت کارکنان سنجیده و با بررسی نتایج آن، نقاط قوت و ضعف دپارتمان‌های مختلف مشخص شد.
  3. تهیه لیست اقدامات اصلاحی: در سومین قدم، این شرکت لیستی از اقدامات اصلاحی تهیه کرد تا نقاط ضعف و مشکلات شناسایی شده را برطرف کند.
  4. اجرای اقدامات اصلاحی: با توجه به زمانبندی مشخص‌شده، اجرای اقدامات اصلاحی آغاز شد.
  5. نظارت بر تغییرات با برگزاری نظرسنجی‌های بعدی: در فواصل زمانی مشخص، این شرکت نظرسنجی‌های دیگری برگزار کرد تا از میزان مشارکت کارکنان و کارایی اقدامات اصلاحی اجرا شده مطلع شود.

چرا دیلویت؟

  • دیلویت یکی از سازمان‌های معتبر است و بسیاری از کمپانی‌های معروف و بزرگ از نظرسنجی‌های آن برای بهبود وضعیت خود کمک گرفته‌اند.
  • نظرسنجی دیلویت با در نظر گرفتن فضای کاری پویای امروز، با رویکردی نوآورانه و تحلیلی، برای ارزیابی و بهبود میزان مشارکت کارکنان ایجاد شده است.
  • نظرسنجی دیلویت اطلاعاتی واقعی درباره شرایط محیط کار و ابزارهای مورد نیاز برای اندازه‌گیری و بهبود میزان مشارکت کارکنان ارائه می‌دهد.
  • این نظرسنجی مناسب سازمان‌هایی با اندازه‌های مختلف است.

از کجا شروع کنیم؟

نظرسنجی دیلویت می‌تواند به سازمان شما برای شناسایی مشکلات موجود در حوزه‌های مربوط به روش مدیریت، احساس کارمندان و وضعیت محیط کار کمک کند. اما شناسایی مشکلات اولین قدم در راه توسعه و بهبود سازمان شما خواهد بود. پس از شناسایی حوزه‌های نیازمند بهبود، زمان عمل فرا می‌رسد. با ایده‌پردازی، تهیه لیست اقدامات اصلاحی و اجرای این اقدامات، می‌توانید باعث رشد سازمان خود و افزایش مشارکت کارکنان شوید. 

تگ‌هادیلویت

آموزش‌های مرتبط