نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

نظرسنجی شافلی-باکر (Schaufeli-Bakker Engagement Survey)

نظرسنجی شافلی و باکر که با نام مقیاس مشارکت کاری یوترکت (Utrecht Work Engagement Scale یا به اختصار UWES) نیز شناخته می‌شود، ابزاری برای سنجش میزان مشارکت کارکنان در یک سازمان است. این نظرسنجی توسط دو روانشناس متخصص در حوزه سازمان‌ها و کسب و کار ایجاد شده و تا کنون سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی از آن استفاده کرده‌اند. در ادامه بیشتر با این نظرسنجی آشنا می‌شویم.

تعداد سوالات و مدت زمان مورد نیاز

نظرسنجی شافلی و باکر از ۱۷ سوال تشکیل شده است. برای پاسخگویی به این سوالات، کارمندان شما به کمتر از ۵ دقیقه زمان نیاز خواهند داشت. 

نظرسنجی شافلی و باکر چه شاخص‌هایی را می‌سنجد؟

مقیاس مشارکت کاری یوترکت یک ابزار روان‌شناختی است که توسط شافلی و باکر ایجاد شده است. این مقیاس، سه شاخص اصلی اشتیاق، تعهد و دلبستگی نسبت به شغل را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مقیاس مشارکت کاری یوترکت در روانشناسی سازمانی و شغلی برای بررسی میزان مشارکت کارکنان در شغلشان استفاده می‌شود.

  • اشتیاق: این شاخص به سطح بالای انرژی و تاب‌آوری ذهنی هنگام کار، تلاش برای انجام وظایف و داشتن پشتکار حتی در مواجهه با مشکلات اشاره دارد.
  • تعهد: منظور از این شاخص این است که کارمندان به شدت درگیر کار خود شده و حسی از مهم بودن، شوق، انگیزه، الهام‌بخشی و چالش را تجربه می‌کنند.
  • دلبستگی: ویژگی این شاخص این است که کارمندان بطور کامل در کار خود غرق شده و کاملا متمرکز هستند؛ در نتیجه، زمان برای آن‌ها به سرعت می‌گذرد و دست کشیدن از کار برایشان سخت می‌شود.

این سه شاخص، درک جامعی از میزان مشارکت یک کارمند ارائه می‌دهند. مقیاس مشارکت کاری یوترکت اغلب توسط محققان و سازمان‌ها برای ارزیابی و بهبود رفاه و عملکرد کارکنان استفاده می‌شود.

چه افرادی این نظرسنجی را ایجاد کردند؟

پروفسور ویلمار شافلی یک روانشناس سازمانی برجسته هلندی است که به دلیل فعالیت‌های خود در زمینه سلامت و رفاه شغلی شناخته می‌شود. او تحقیقاتی در زمینه‌های مشارکت کاری و فرسودگی شغلی انجام داده و نقش مهمی در افزایش درک ما از نحوه تعامل افراد با محیط‌های کاریشان ایفا کرده است. مهم‌ترین دست‌آورد او، توسعه مقیاس کاری یوترکت است. 

پروفسور آرنولد باکر یک روانشناس سازمانی برجسته هلندی است که فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه کار و روانشناسی سازمانی داشته است. باکر که به دلیل تخصص خود در زمینه‌های مشارکت کاری و رفتار سازمانی مثبت مشهور است، با ویلمار شافلی در توسعه و اصلاح مقیاس مشارکت کاری یوترکت همکاری کرده است. تحقیقات او به درک عوامل موثر در رفاه کارکنان و عملکرد بهینه در محل کار کمک کرده است.

چه سازمانی از نظرسنجی شافلی و باکر استفاده کرده است؟

از زمان معرفی مقیاس مشارکت کاری یوترکت (سال ۲۰۰۲) تا کنون، سازمان‌های مختلفی از آن برای ارزیابی احساس کارکنان خود نسبت به محیط کاری استفاده کرده‌اند. بیمارستان آموزشی سرویس سلامت ملی (NHS) در انگلستان، یکی از این سازمان‌ها است. این بیمارستان، سه شاخص اصلی اشتیاق، تعهد و دلبستگی را در کارکنان خود مورد بررسی قرار داد. 

دو شاخص اشتیاق و تعهد بین کارکنان این بیمارستان امتیازی کمتر از میانگین دریافت کردند، اما شاخص دلبستگی امتیازی بالاتر از میانگین داشت. به طور کلی، میزان مشارکت کارکنان در این بیمارستان، کمتر از حد معمول بود. برای بهبود بهره‌وری کارکنان و افزایش رضایتمندی آن‌ها نسبت به شغلشان، مدیران بیمارستان تصمیم گرفتند لیستی از اقدامات اصلاحی ایجاد کرده و تغییراتی در محیط کار به وجود بیاورند.

 چند نمونه از سوالات نظرسنجی شافلی و باکر

در ادامه سه نمونه از سوالات این نظرسنجی را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا با سبک کلی آن آشنا شوید. کارمندان شما برای پاسخگویی به سوالات نظرسنجی شافلی و باکر، باید از بین ۵ گزینه خیلی موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و خیلی مخالفم، یکی را انتخاب کنند. 

  • صبح که بیدار می‌شوم، دلم می‌خواهد سر کار بروم.
  • به کاری که انجام می‌دهم، افتخار می‌کنم.
  • هنگام انجام کار، هیجان‌زده می‌شوم.

چرا نظرسنجی شافلی و باکر؟

  • این نظرسنجی، رویکردی جامع برای ارزیابی مشارکت است که درک دقیقی از نوع تعامل یک کارمند با شغل خود ارائه می‌دهد.
  • نظرسنجی شافلی و باکر، ابزاری قابل اعتماد و معتبر است که اندازه‌گیری منسجم و دقیق مشارکت کاری را تضمین می‌کند.
  • این نظرسنجی قابلیت استفاده در سطوح گسترده سازمانی را دارد. 
  • بر اساس تحقیقات انجام شده، نظرسنجی شافلی و باکر در سازمان‌هایی با فرهنگ‌های مختلف و واقع در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت قابل اجراست.

از کجا شروع کنیم؟

برای برگزاری نظرسنجی ۱۷ سوالی شافلی و باکر در سازمانتان، بهتر است به خوبی برای آن برنامه‌ریزی کنید. اینجا می‌توانید تایم لاین پیشنهادی کندو را ببینید. اولین قدم در اجرای نظرسنجی، اطلاع‌رسانی درباره آن است. این کار ممکن است در قالب ارسال ایمیل و برگزاری جلسات سازمانی انجام شود. به یاد داشته باشید که اطلاع‌رسانی صحیح درباره دلیل برگزاری نظرسنجی و همچنین تاکید بر ناشناس بودن آن، تأثیر زیادی بر شرکت کردن کارمندان در آن خواهد داشت.

آموزش‌های مرتبط