نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

نظرسنجی کالچر امپ (Culture Amp Engagement Survey)

کالچر امپ یکی از نظرسنجی‌های نسبتا جدید است که توسط شرکتی با همین نام ایجاد شده. این نظرسنجی حدود ۵ سال است که توسط سازمان‌های مختلفی در سراسر جهان استفاده می‌شود و اثرات مثبتی از خود به جای گذاشته است. در ادامه هر آنچه لازم است پیش از انتخاب نظرسنجی کالچر امپ بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

تعداد سوالات و مدت زمان مورد نیاز

نظرسنجی کالچر امپ از ۲۰ سوال تشکیل شده است و آن را می‌توان یکی از نظرسنجی‌های کوتاه دانست که با پرسیدن سوالاتی ساده، میزان مشارکت کارکنان سازمان را می‌سنجد. برای پاسخ دادن به سوالات نظرسنجی کالچر امپ، افراد به حدود ۵ دقیقه زمان نیاز خواهند داشت.

کالچر امپ چه شاخص‌هایی را می‌سنجد؟

در نظرسنجی کالچر امپ ۵ شاخص اصلی مورد سنجش قرار می‌گیرند. این شاخص‌ها عبارتند از: تعلق و مشارکت، رهبری، توانمندسازی، هم‌راستایی و توسعه. در ترتیب سوالات این نظرسنجی، از هرم مازلو الهام گرفته شده است. برای مثال، در سوالات مربوط به شاخص توانمندسازی، به ترتیب به مسائل فردی، مسائل حرفه‌ای و مسائل مربوط به سازمان پرداخته شده و مانند هرم مازلو، نیازهای ابتدایی (نیازهای فردی) باید برآورده شوند تا افراد بتوانند به طبقات بالایی هرم، یعنی نیازهای حرفه‌ای و نیازهای سازمانی دست پیدا کنند.

چه سازمانی نظرسنجی کالچر امپ را ایجاد کرده؟

کالچر امپ سازمانی با ایده‌های جدید و ارزش‌های مبتنی بر فرهنگ است. این مجموعه به فرهنگ سازمانی اهمیت زیادی می‌دهد و هدف آن کمک به سازمان‌هایی در سراسر جهان برای ایجاد محیطی سودآور و پایدار است. کالچر امپ تا کنون بیش از ۷۰ هزار نظرسنجی برگزار و به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ مشتری خدمت‌رسانی کرده است.

این مجموعه معتقد است که سازمان‌ها برای اینکه فرصتی برای رشد داشته باشند، باید از منطقه امن خود بیرون بیایند و از شکست خوردن نترسند. پایه و اساس راهکارهایی که کالچر امپ برای بهبود سازمان‌ها ارائه می‌دهد، بازخورد است. ابزارهای مختلفی که توسط این سازمان برای برگزاری نظرسنجی ارائه شده، باعث می‌شوند تعاملی سازنده بین کارکنان و مدیران سازمان‌ها به وجود بیاید. 

کدام سازمان‌های معروف با کالچر امپ همکاری کرده‌اند؟

کالچر امپ مجموعه‌ای پیشرو است که تا کنون به شرکت‌های بزرگی از سراسر دنیا برای افزایش میزان مشارکت کارکنانشان کمک کرده است. در ادامه با برخی از کمپانی‌های معروف که از نظرسنجی کالچر امپ استفاده کرده‌اند آشنا می‌شویم.

  • تیکت‌مستر (Ticketmaster): شرکت آمریکایی فروشنده انواع بلیط‌های کنسرت و… که بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کارمند و درآمدی ۱۶.۷ میلیارد دلاری دارد.
  • اتسی (Etsy): درگاه آنلاین خرید و فروش انواع کالاهای دست‌ساز که حدود ۳ هزار نفر کارمند و درآمدی ۲.۷ میلیارد دلاری دارد.
  • یلپ (Yelp): شرکت آمریکایی که نرم‌افزار و سایت یلپ (پلتفرمی برای امتیاز دادن به کسب و کارهای مختلف از جمله رستوران‌ها، هتل‌ها و…) را توسعه می‌دهد و بیش از ۴ هزار نفر کارمند و درآمدی ۱.۱ میلیارد دلاری دارد.
  • ویکی‌مدیا (Wikimedia): سازمان غیرانتفاعی آمریکایی که هاست سایت ویکی‌پدیا است و حدود ۷۰۰ نفر کارمند و درآمدی ۱۵۰ میلیون دلاری دارد.

چند نمونه از سوالات نظرسنجی کالچر امپ

برای آشنایی با سبک سوالات این نظرسنجی، در ادامه می‌توانید چند نمونه از آن‌ها را مطالعه کنید. کارمندان برای پاسخ دادن به این سوالات باید از بین پنج گزینه خیلی موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و خیلی مخالفم، یکی را انتخاب کنند.

  • به کار کردن در این شرکت افتخار می‌کنم.
  • مدیر من الگویی عالی برای کارمندان است.
  • من به تمام امکانات مورد نیاز برای انجام کارهایم، دسترسی دارم.

مطالعه موردی ؛ داستان موفقیت یک پلتفرم آموزشی

یودمی (Udemy) یک پلتفرم آموزش آنلاین است که دوره‌های مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. هدف شرکت یودمی، بهبود کیفیت زندگی افراد از طریق آموزش است و تا کنون میلیون‌ها نفر از بیش از ۱۵۰ هزار دوره آموزشی که روی این وبسایت وجود دارد، استفاده کرده‌اند.

چالش پیش روی یودمی، اولویت بخشیدن به مشارکت کارکنان در دوران رشد و تغییر بود. تمرکز اصلی یودمی روی یادگیری است و بدیهی به نظر می رسد که کارمندان آن نیز همواره به دنبال فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری باشند. زمانی که این کمپانی به فکر استفاده از نظرسنجی کالچر امپ افتاد، چندین دفتر در شهرها و کشورهای مختلف داشت و به طور پیوسته به دانشجویان و مدرسان خدمت‌رسانی می‌کرد.

یکی از مدیران این شرکت تصمیم گرفت برای سنجش میزان مشارکت کارکنان که در دفترهایی با فرهنگ‌های مختلف مشغول به کار بودند، از نظرسنجی کالچر امپ استفاده کند. مدیر این شرکت به بازخورد اهمیت زیادی می‌داد و ساز و کارهای مختلفی برای ارائه بازخورد به کارمندان و مدیران میانی ایجاد کرد. همچنین، او نظرسنجی مشارکت کالچر امپ را با فاصله‌های زمانی مشخص در سازمان برگزار کرد.

پس از برگزاری هر نظرسنجی، او نتایج را با تمام اعضای سازمان به اشتراک گذاشت و نظرات آن‌ها را جویا شد. کارمندان یودمی نیز توجه زیادی به نتایج نشان دادند. پس از بررسی کامل نتایج، لیستی از اقدامات لازم تهیه و اجرا شد.

برگزاری نظرسنجی کالچر امپ و توجه به نتایج آن، روی استراتژی‌های یودمی، به خصوص در حوزه‌هایی مانند سیستم‌ها و یادگیری و توسعه تأثیر گذاشت. ساختار نظرسنجی، دریافت فیدبک و اقداماتی که در این سازمان انجام شد، به افزایش بی‌سابقه‌ی میزان مشارکت کارکنان انجامید. به طوریکه هم اکنون، مشارکت کارکنان در یودمی بسیار بیشتر از کمپانی‌های مشابه آن است.

حالا نظرسنجی‌ها به صورت دوره‌ای در یودمی برگزار می‌شوند و این شرکت همواره به دنبال راه‌هایی برای بهبود وضع کارکنان و رشد و پیشرفت خود است. یودمی به کارمندان خود ثابت کرده که به نظرات آن‌ها بها می‌دهد و با برگزاری نظرسنجی و دریافت بازخورد، به فکر تغییر شرایط است. در نتیجه، کارمندان این شرکت با انگیزه بیشتری کار کرده و هنگام برگزاری نظرسنجی‌ها، در آن‌ها شرکت می‌کنند.

چرا کالچر امپ؟

  • گروهی از روانشناسان سازمانی، دیتاساینتیست‌ها و مهندسان با همکاری هم مجموعه کالچر امپ را بر اساس آخرین پیشرفت‌های دنیای آکادمیک مدیریت می‌کنند.
  • تا کنون بیش از ۶ هزار سازمان مختلف که از فرهنگ سازمانی خوبی برخوردار هستند، از این نظرسنجی استفاده کرده‌اند.
  • این نظرسنجی امتیازات قابل قبولی در پلتفرم‌هایی از جمله Glassdoor دریافت کرده است. در پلتفرم Glassdoor کارکنان و مدیران سازمان‌های مختلف به طور ناشناس به سازمان خود امتیاز داده و نظراتشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.
  • کالچر امپ همواره تحقیقات جدیدی که در حوزه منابع انسانی انجام می‌شود را بررسی کرده و در صورت نیاز، لیست سوالات خود را اصلاح می‌کند.

از کجا شروع کنیم؟

برای اجرای نظرسنجی باید به خوبی برنامه‌ریزی کنید. برای این کار می‌توانید از تایم‌لاین پیشنهادی کندو استفاده کنید. اطلاع‌رسانی مناسب درباره زمان آغاز نظرسنجی و اطمینان بخشیدن به کارمندان در رابطه با ناشناس بودن آن، از اهمیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند در استقبال کارمندانتان از این نظرسنجی، تاثیر قابل توجهی داشته باشند.

آموزش‌های مرتبط