نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

نظرسنجی گلینت (Glint Engagement Survey)

گلینت یک نظرسنجی برای سنجش میزان مشارکت کارکنان است که توسط سازمانی با همین نام ایجاد شده. این سازمان به عنوان زیرگروهی از پلتفرم لینکدین که در حوزه کسب و کار فعالیت می‌کند، به ارائه راهکارهای مختلف برای بهبود عملکرد سازمان‌ها می‌پردازد. در ادامه بیشتر با نظرسنجی گلینت آشنا می‌شویم.

تعداد سوالات و مدت زمان مورد نیاز

نظرسنجی گلینت از ۲۸ سوال مختلف تشکیل شده است. برای پاسخ دادن به این تعداد سوال، افراد به حداقل ۵ دقیقه زمان نیاز دارند.

نظرسنجی گلینت چه شاخص‌هایی را می‌سنجد؟

منظور از مشارکت، میزان انرژی شناختی، عاطفی و رفتاری است که کارمندان برای دستیابی سازمان به نتایج مثبت، صرف می‌کنند. مشارکت با رضایت شغلی، تعهد و انگیزه ارتباط مستقیم دارد. هر یک از سوالات نظرسنجی گلینت، یکی از شاخص‌هایی که روی میزان مشارکت تأثیر می‌گذارند را مورد بررسی قرار می‌دهند. این شاخص‌ها در دو سطح فردی و سازمانی هستند. برخی از این شاخص‌ها عبارتند از:

  • آینده و چشم‌انداز
  • فرهنگ
  • توانمندسازی
  • رهبری
  • سازگاری با تغییرات
  • مسئولیت اجتماعی
  • موانع کاری
  • رفاه
  • حمایت روانی
  • برابری
  • رضایت کارکنان

چه سازمانی این نظرسنجی را ایجاد کرده؟

گلینت یکی از زیرمجموعه‌های لینکدین است. این سازمان در حوزه تکنولوژی فعالیت کرده و خدمات مشاوره‌ای در رابطه با استخدام، توسعه حرفه‌ای و رشد سازمانی ارائه می‌دهد. این سازمان با کمک داده‌های واقعی مربوط به بازار کار، به کسب و کارهای مختلف کمک می‌کند تا امکانات لازم برای پیشرفت کارکنان خود را فراهم کرده و عملکرد خود را بهبود ببخشند. گلینت محصولات مختلفی در رابطه با مشارکت کارکنان، چرخه عمر کارمندان، کفایت مدیریت و اثربخشی تیم ارائه می‌کند.

چه سازمان‌هایی با گلینت همکاری کرده‌اند؟

سازمان‌های مختلفی از محصولات گلینت برای بهبود عملکرد خود استفاده کرده‌اند. مشهورترین سازمانی که نظرسنجی گلینت را برای کارمندان خود برگزار کرده، لینکدین است. لینکدین یک پلتفرم متمرکز بر کسب و کار و استخدام است که از سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرده. امروزه، لینکدین حدود ۲۰ هزار نفر کارمند و درآمدی ۱۴ میلیارد دلاری دارد. در ادامه برخی از دیگر سازمان‌هایی که از نظرسنجی گلینت استفاده کرده‌اند را معرفی می‌کنیم.

  • کورن فری (Korn Ferry): یک شرکت فعال در حوزه مشاوره مدیریت که بیش از ۸ هزار نفر کارمند و درآمدی ۲ میلیارد دلاری دارد
  • مارول تکنولوژی (Marvell Technology): یک کمپانی آمریکایی که در حوزه تکنولوژی و تولید قطعات نیمه‌رسانا فعالیت می‌کند و بیش از ۱۰ هزار نفر کارمند و درآمدی ۶ میلیارد دلاری دارد

چند نمونه از سوالات نظرسنجی گلینت

برای آشنایی با سبک سوالات نظرسنجی گلینت، می‌توانید چند نمونه از آن‌ها را در ادامه مشاهده کنید. برای پاسخ به این سوالات ۵ گزینه خیلی موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و خیلی مخالفم وجود دارند.

  • من نسبت به آینده شرکتم هیجان‌زده هستم.
  • من درباره اتفاقاتی که در سایر بخش‌های کسب و کار رخ می‌دهند، اطلاعات کافی دارم.
  • شرکت من واقعا به رفاه کارمندان اهمیت می‌دهد.

نتیجه نظرسنجی گلینت ؛ ارزیابی نقاط قوت یک شرکت تکنولوژی‌محور

توم‌توم (TomTom) یک کمپانی هلندی است که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کند. این شرکت از سال ۱۹۹۱ فعالیت خود را در آمستردام آغاز کرده است. کارمندان این کمپانی در دوران کرونا به صورت دورکار وظایف خود را انجام می‌دادند. اما حتی در چنین شرایطی هم مدیران توم‌توم سعی داشتند عملکرد سازمان را بهبود ببخشند. به همین دلیل، آن‌ها تصمیم گرفتند از نظرسنجی گلینت برای ارزیابی نظرات بیش از ۴۵۰۰ کارمند خود استفاده کنند.

هدف مدیران این بود که بدانند کارمندانشان به چه مسائلی اهمیت می‌دهند. کارمندان این سازمان نسبت به نظرسنجی واکنش مثبتی نشان دادند و حدود ۸۶ درصد آن‌ها به سوالات پاسخ دادند. بر اساس این نتایج، یکی از نقاط قوت توم‌توم، منابع آن بود. علی‌رغم اینکه کارمندان به صورت دورکار فعالیت می‌کردند، به تکنولوژی و نرم‌افزارهای مورد نیاز خود دسترسی داشتند و می‌توانستند به خوبی وظایفشان را انجام دهند.

علاوه بر آن، فرهنگ نیز از نقاط قوت این سازمان بود. مدیران این مجموعه همواره در تلاش هستند که محیطی امن برای تمام کارمندان ایجاد کنند و بر اساس نتایج نظرسنجی، در این کار موفق بوده‌اند. اما مهم‌ترین نقطه قوت توم‌توم، ارتباط بود. حتی در شرایطی که تمام کارمندان دورکار بودند، استفاده از ساز و کارهای موثر باعث شد کارمندان به خوبی با یکدیگر در ارتباط باشند و به عنوان اعضای یک تیم، وظایف خود را به درستی انجام دهند.

مدیران این سازمان به وجود ارتباط موثر بین کارمندان خود اهمیت زیادی می‌دادند. نتایج مثبت این نظرسنجی، باعث دلگرمی آن‌ها بود. با این حال، آن‌ها دست از تلاش برنداشتند و با توجه به نتایج به دست آمده، راهکارهایی برای حفظ رضایت کارمندان و همچنین تسهیل برقراری ارتباط آنلاین در نظر گرفتند.

چرا گلینت؟

  • این نظرسنجی با کمترین تعداد سوال ممکن، مهم‌ترین شاخص‌های تأثیرگذار بر میزان مشارکت کارمندان را ارزیابی می‌کند.
  • نظرسنجی گلینت به مدیران کمک می‌کند بتوانند شرایط کارمندان خود را بهتر درک کنند.
  • این نظرسنجی برای سازمان‌های مختلف با تعداد نیروهای کم یا زیاد مناسب است.

از کجا شروع کنیم؟

برای اینکه فرآیند اجرای نظرسنجی را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید به خوبی برای آن برنامه‌ریزی کنید. برای این کار می‌توانید از تایم لاین پیشنهادی کندو کمک بگیرید. همچنین، برای اینکه نتایج نظرسنجی قابل قبول باشند، باید تعداد زیادی از کارمندان شما در آن شرکت کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اقدامات مربوط به اطلاع‌رسانی و معرفی نظرسنجی را با دقت زیادی انجام دهید.

تگ‌هاگلینت

آموزش‌های مرتبط