نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

نقاط تمرکز پیشنهادی کندو چگونه انتخاب می‌شوند؟

همانطور که می‌دانید، برگزاری نظرسنجی اولین اقدامی است که در راستای بهبود حال کارکنان خود انجام می‌دهید. پس از این مرحله، باید بخش‌های نیازمند بهبود را شناسایی کرده و لیستی از اقدامات اصلاحی برای آن‌ها تعریف کنید. در این قدم، کندو به کمک شما آمده و نقاط تمرکز پیشنهادی در سازمان شما را با توجه به نمره سوال و میزان اهمیت آن‌ها تعیین می‌کند.

چرا باید روی بهبود نقاط خاص تمرکز کنیم؟

پس از برگزاری نظرسنجی و بررسی نتایج آن ممکن است با نقاط نیازمند بهبود متفاوتی مواجه شوید. صرف هزینه، زمان و انرژی برای رسیدگی به تمام مشکلات موجود به طور هم‌زمان ممکن نخواهد بود و بهتر است که ابتدا روی مسائل مهم‌تر تمرکز کنید. 

اما چگونه می‌توان این نقاط را شناسایی و انتخاب کرد؟ کندو در این مرحله به کمک شما آمده است و بر اساس معیارهای مشخصی، نقاط تمرکز پیشنهادی خود را به شما معرفی کرده است.

معیارهای انتخاب نقاط تمرکز توسط کندو

وقتی به نتایج نظرسنجی نگاه می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید که ابتدا سراغ بهبود شرایط در حوزه‌هایی بروید که کمترین امتیاز را گرفته‌اند. اما این روش همیشه پاسخگو نیست. گاهی اوقات سوالی که کمترین امتیاز را از کارکنان شما دریافت کرده است، از اهمیت کمتری نسبت به سایر سوالات برخوردار است. در کندو برای تعیین اولویت بخش‌های نیازمند بهبود از دو معیار مهم استفاده می‌شود:

  1. نمره سوال: این نمره نشان‌دهنده این است که کارکنان چقدر احساس می‌کنند که شرایط کاری، محیط سازمانی، سیاست‌های منابع انسانی شرکت و… برایشان جذاب و پذیرفتنی است. به عبارت دیگر، این نمره نشانگر میزان رضایت، تعهد و ارتباط مثبت کارکنان با سازمان است. نمره پایین در یک سوال، نشان‌دهنده عملکرد ضعیف سازمان شما در آن زمینه است.
  2. میزان اهمیت: این مورد نشان‌دهنده تاثیر یک مسئله بر عملکرد کلی سازمان است. رسیدگی به مسائلی که اهمیت بالاتری دارند می‌تواند به افزایش رضایت و تعهد کارکنان، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و… منجر شود. برای مثال، ممکن است دو حوزه کیفیت میز و صندلی‌های محل کار و میزان حقوق دریافتی کارکنان در نظرسنجی نمره پایینی دریافت کنند، اما تمرکز روی حل دغدغه‌های مالی کارکنان تاثیر بیشتری روی افزایش مشارکت آن‌ها خواهد داشت تا ارتقای میز و صندلی‌ها.

چرا بهبود حوزه‌هایی که نمره پایینی دارند به تنهایی موثر نیست؟

به طور معمول، سوالاتی که میزان اهمیت بالاتری دارند، تاثیر بیشتری روی مشارکت کارکنان دارند و تمرکز روی آن‌ها می‌تواند تغییر قابل توجهی در میزان مشارکت ایجاد کند. به یاد داشته باشید که نمره سوال و میزان اهمیت با یکدیگر متفاوت هستند. ممکن است یک سوال نمره پایینی دریافت کند، اما اهمیت بالا یا پایینی داشته باشد.

یک خیریه‌ی مختص به کودکان را در نظر بگیرید که همواره در نظرسنجی‌ها نمره پایینی در سوال مربوط به تعادل بین کار و زندگی دریافت می‌کرد و علی‌رغم سرمایه‌گذاری برای بهبود این وضعیت، تغییر قابل قبولی در میزان مشارکت و بهبود فرهنگ آن مشاهده نمی‌شد.

پس از بررسی‌های دقیق‌تر، مشخص شد با اینکه تعادل بین کار و زندگی نمره سوال پایینی از کارکنان دریافت می‌کرد، تاثیر چندانی روی میزان مشارکت و تعلق (Engagement) آن‌ها نداشت و در واقع میزان اهمیت آن پایین بود. در مقابل، «استفاده موثر از منابع مالی» از دید کارکنان اهمیت زیادی داشت. در این خیریه که به کودکان اختصاص داشت، صرف منابع برای بهبود وضعیت کودکان، موجب افزایش مشارکت کارکنانی می‌شد که با هدف کمک به دیگران و ایجاد شرایط بهتر برای کودکان در آن مجموعه مشغول به کار شده بودند.

در چنین شرایطی، اختصاص بودجه‌ی زیاد به بهبود تعادل بین کار و زندگی صرفا باعث کاهش مشارکت کارکنان می‌شد؛ چرا که بسیاری از آن‌ها فکر می‌کردند با این کار پولی که باید برای کودکان خرج می‌شد، هدر می‌رود و بهتر است این بودجه به بهبود شرایط کودکان اختصاص داده شود.

تلاش برای بهبود بخشیدن به حوزه‌هایی که میزان اهمیت پایینی دارند تنها سبب هدر رفتن زمان، انرژی و منابع سازمان شما شده و بهبودی در حال کارکنان ایجاد نخواهد کرد. گاهی اوقات، مانند مثال بالا، ممکن است حتی نتیجه‌‌ای بر عکس انتظارات شما داشته باشد. 

کندو در تعیین نقاط بهبود، هر دو معیار نمره سوال و میزان اهمیت آن را در نظر می‌گیرد. برای محاسبه میزان اهمیت، ارتباط (correlation) هر سوال با سوالات اصلی نظرسنجی (از جمله eNPS یا هر سوالی که حس کلی مخاطب را در خصوص کار کردن در سازمان شما می‌پرسد) مورد بررسی قرار می‌گیرد تا سوالاتی که به طور پیوسته تاثیر شدیدتری بر بهبود تعلق سازمانی و تجربه کارکنان دارند، شناسایی شوند. 

آموزش‌های مرتبط