نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

پرسش‌نامه شخصی یا استاندارد؟

در نبض سنج کندو به طور کلی دو دسته پرسشنامه وجود دارد.

1- پرسش‌نامه استاندارد: این پرسش‌نامه‌ها ترجمه‌ی پرسش‌نامه‌های استاندارد بین‌المللی است که در دنیا برای ارزیابی تجربه کارکنان به کار می‌رود.  

2- پرسش‌نامه شخصی: پرسش‌نامه‌هایی که هر سازمان بسته به نیاز خود ایجاد می‌کند. 

از کدام پرسش‌نامه استفاده کنیم؟ 

با توجه به هدف سازمان از برگزاری نظرسنجی و بررسی مزایا و معایب پرسش‌نامه‌ها، باید تصمیم بگیرید از کدام یک در چه موقعیتی استفاده کنید.

مزایای استفاده از پرسشنامه های استاندارد:

1. قابلیت مقایسه: این نوع پرسشنامه ها به سازمان امکان می دهند تا نتایج خود را با دیگر سازمان‌ها یا صنایع مقایسه کند.

2. روایی و پایایی: پرسشنامه‌های استاندارد دارای روایی و پایایی بالاتری هستند. برای طراحی هر یک از این پرسش‌نامه‌ها، پژوهش‌های علمی قابل اعتمادی توسط موسسات معتبر بین‌المللی برگزار شده و سوالات این پرسش‌نامه‌ها از پیش تایید شده‌اند. به تعبیر دیگر، می‌توانید مطمئن باشید که در صورت استفاده از این پرسش‌نامه‌ها، سوالات درستی را از همکاران خود پرسیده‌اید.

3.پیشینه تحقیق قابل اتکا: پرسشنامه‌های استاندارد به لحاظ پیشینه قابل اتکا هستند، زیرا به طور پیوسته در سازمان‌های معتبر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند و نتایج حاصل از آنها ثبت و ضبط شده است.

مزایای استفاده از پرسشنامه های شخصی سازی شده:

1. انعطاف پذیری: این نوع پرسشنامه‌ها به سازمان امکان می‌دهند تا سوالات را به صورتی طراحی کنند که به نیازهای خاص سازمان بپردازند.

2. انطباق با ادبیات سازمان: شاید از نظر شما ادبیات موجود در پرسش‌نامه‌های استاندارد متناسب با فرهنگ و ادبیات رایج در سازمان شما نباشد. در این صورت با شخصی‌سازی پرسش‌نامه‌ی خود، می‌توانید آن را متناسب با فرهنگ و ادبیات سازمان خود کنید. 

3.ارائه سوالات ترکیبی: ممکن است این نیاز برای شما پیش بیاید که بخواهید به یک پرسش‌نامه خاص، سوال یا سوالاتی را اضافه کنید. با استفاده از این نوع پرسش‌نامه‌ها می‌توانید سوالات شخصی‌سازی شده و سوالات استاندارد را با هم ترکیب کنید. 

4- امکان برگزاری نظرسنجی‌های موردی: فرض کنید می‌خواهید نظر همکاران خود را در مورد رویداد شب یلدا بدانید. یا این که می‌خواهید از ارزیابی آن‌ها نسبت به مزایای جدیدی که به بسته‌ی جبران خدمات خود اضافه کردید، آگاه شوید. در این موارد و نیز موارد بسیار دیگر (تقریبا هر نظرسنجی‌ای که بخواهید در سازمان خود در هر موضوعی برگزار کنید) با استفاده از پرسش‌نامه‌های شخصی، می‌توانید یک پرسش‌نامه جدید ایجاد کرده و نظر همکاران خود را در آن مورد بپرسید.

در نهایت از کدام نوع پرسش‌نامه استفاده کنیم؟

پیشنهاد ما در کندو این است که تا حد امکان از پرسش‌نامه‌های استاندارد استفاده کنید. حتی اگر نیاز به شخصی‌سازی پرسش‌ها دارید، تعداد کمتری از پرسش‌ها را تغییر دهید. زیرا گزارش‌های مقایسه‌ای بین سازمان شما با سایر سازمان‌ها، فقط در مورد پرسش‌های استاندارد (پرسش‌هایی که از پرسش‌نامه‌های استاندارد انتخاب شده‌اند و ویرایش نشده‌اند) قابل ارائه دادن است. 

همچنین، نتایج پرسش‌نامه‌های شخصی‌سازی شده به دلیل عدم استفاده از استاندارد‌ها و روش‌های تایید شده، ممکن است قابلیت پذیرش کمتری داشته باشند.

در مجموع استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد برای ارزیابی تجربه کارکنان، تعلق سازمانی، ارزیابی فرآیندهای آنبوردینگ و خروج و هر فرآیند استاندارد و تکرارشونده‌ی دیگری که در سازمان وجود دارد پیشنهاد می‌شود و پرسش‌نامه‌های شخصی بهتر است در مواردی که لازم است موضوع ویژه سازمان شما پرسیده شود و یا یک تصمیم مقطعی به نظرسنجی گذاشته‌شود، استفاده شوند.

آموزش‌های مرتبط