نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

حس دیده و شنیده شدن در سازمان

همه‌ی ما می‌خواهیم فراتر از وظایفی که بر عهده داریم، به عنوان یک فرد دیده شویم. ایجاد فضایی که در آن به ارزش افراد فراتر از شرح وظایفشان اهمیت داده شود، امری مهم برای موفقیت یک کسب و کار است. «شنیده شدن» برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد؛ با این حال، به طور کلی، زمانی که کارکنان در فرآیندهای تصمیم‌گیری مشارکت داده می‌شوند، احساس می‌کنند نظراتشان شنیده می‌شود.

اجازه دادن به کارکنان برای اظهار نظر در مورد نحوه انجام کارها، به آن‌ها این حس را می‌دهد که نظراتشان ارزشمند است. تقویت ارتباط دوطرفه بین کارکنان و سازمان همچنین می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد کارکنان و کاهش نرخ خروج آن‌ها تاثیر بگذارد.

اهمیت حس دیده شدن و شنیده شدن کارکنان در محیط کار

نکات زیر اهمیت احساس شنیده و دیده شدن کارکنان در محیط کار را نشان می‌دهند:

کاهش ترک کار و افزایش ماندگاری کارکنان

حس شنیده و دیده شدن می‌تواند ابزاری کلیدی برای ارزیابی میزان رضایت کارکنان باشد و با کمک آن می‌توانید برای حفظ و جلب رضایت کارکنانی که رضایت کمتری دارند، اقدامات موثری انجام دهید. این کار به رفع مشکلات آن‌ها و تشویق کارکنان به ماندن در شرکت شما منجر می‌شود. طبق نظرسنجی که در آذر ۱۴۰۲ در جاب ویژن انجام شده، دیده و شنیده شدن کارکنان می‌تواند نرخ خروج آن‌ها را تا ۴۱ درصد کاهش دهد.


- کندو

احتمال اینکه کارکنانی که از شغل خود راضی هستند در سازمان باقی بمانند، بسیار زیاد است. این امر موجب کاهش هزینه‌های خروج نیرو و جذب نیروی جدید می‌شود. همچنین، این دسته از کارکنان با شرکت ارتباط قوی‌تری برقرار کرده و در موقعیت‌های مختلف شرکت و اهداف و ارزش‌های آن را به دیگران معرفی می‌کنند. در مقابل، برگزاری نظرسنجی و اطمینان بخشیدن به افراد نسبت به اینکه به خواسته‌های آن‌ها توجه خواهید کرد، می‌تواند نرخ خروج را تا ۲۳ درصد کاهش دهد.

- کندو

فرهنگ سازمانی نقش مهمی در تصمیم افراد برای کار در یک مجموعه دارد. ایجاد حس شنیده و دیده شدن به شما کمک می‌کند عواملی را که بر رضایت کارکنان در محیط کار تاثیر منفی می‌گذارد، حذف کنید و نرخ ماندگاری کارکنان را افزایش دهید.

افزایش رضایت و تعهد کارکنان

معمولا کارکنانی که احساس می‌کنند حرفشان شنیده می‌شود، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. یکی از آشکارترین و مهم‌ترین مزایای اهمیت به نظرات کارکنان و قدردانی از زحمات آن‌ها، بهبود میزان تعهد و رضایت آن‌ها است. توجه به این مسئله به مدیران سازمان کمک می‌کند تا عواملی را که باعث نارضایتی کارکنان می‌شوند، درک کنند و در اولین فرصت اقدامات لازم برای رفع آن‌ها را انجام دهند.

وقتی کارکنان شما می‌بینند که نه تنها به دنبال جمع‌آوری نظرات آن‌ها هستید، بلکه با توجه به آن نظرات اقدامات اصلاحی انجام می‌دهید، احساس ارزشمند بودن می‌کنند. این امر به ساختن محیط کاری بهتر و افزایش تعهد کارکنان کمک می‌کند. در نتیجه، نیروی کار متعهد، عملکرد کسب و کار را بهبود می‌بخشد، فروش را افزایش می‌دهد، درآمد را بالا می‌برد و فرهنگ سازمانی را تقویت می‌کند.

بهبود فرآیندها

وقتی کارکنان بدانند که حرفشان شنيده می‌شود، برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، دانش و مهارت‌های خود بیشتر تلاش می‌کنند. این امر می‌تواند به شناسایی فرصت‌های بهبود در فرآیندها و روش‌های کاری منجر شود. همچنین، کارکنان می‌توانند در حل مشکلات و ارائه راه حل‌های خلاقانه مشارکت کنند.

فرض کنید پس از اتمام فرآیند آنبوردینگ نیروهای جدید، از آن‌ها درخواست کرده‌اید در یک نظرسنجی شرکت کرده و نظرات خود را درباره این فرآيند با شما به اشتراک بگذارند. پس از تجزیه و تحلیل، اگر نتایج نظرسنجی نشان دهد که کارکنان شما روز اول کار را گیج‌کننده می‌دانند، می‌توانید نتیجه بگیرید که باید تغییراتی برای بهبود این فرآيند به وجود بیاورید.

شناسایی نیازها و خواسته‌ها

درک و تامین نیازهای کارکنان برای بهره‌وری و موفقیت شرکت ضروری است. برآورده شدن نیازهای کارکنان، عامل تعیین‌کننده‌ای در میزان بهره‌وری شرکت شماست. در واقع، با ایجاد فضایی که در آن به نظرات کارکنان اهمیت داده می‌شود، به آن‌ها فرصت می‌دهید تا انتقادات و خواسته‌های خود را آزادانه بیان کنند.

ایجاد حس شنیده و دیده شدن در محیط کار، ارتباطات در این محیط را تقویت کرده و به مدیران کمک می‌کند از نیازهای کارکنان خود آگاه باشند. داده‌هایی که از نظرسنجی‌های کندو جمع‌آوری می‌کنید، می‌توانند نقاط بهبود و راه‌حل‌های مورد نیاز را در زمینه آموزش کارکنان، ساعات کاری، امکانات رفاهی و… نشان دهد.

بهبود تجربه مشتری

اهمیت دادن به ایجاد حس شنیده و دیده شدن تیم‌هایی که ارتباط مستقیم با مشتری دارند، تاثیر قابل توجهی بر تجربه مشتری (customer experience یا CX)‌ خواهد داشت. اعضای این تیم‌ها به دلیل تعامل نزدیک با مشتری، دیدگاه ارزشمندی در مورد نیازها و انتظارات مشتریان از برند شما دارند.

تقویت اعتماد به مدیریت

سطح اعتماد و اطمینان کارکنان به مدیریت زمانی آشکار می‌شود که آن‌ها بتوانند بدون در نظر گرفتن موقعیت خود، آزادانه با کارفرمایان خود صحبت کنند. تلاش برای ایجاد حس شنیده و دیده شدن در سازمان نشان می‌دهد که شما به مشارکت و دیدگاه‌های کارکنان خود اهمیت می‌دهید.

تشویق به خلاقیت و نوآوری

هر کارمند با مجموعه مهارت‌های متنوع خود می‌تواند محرک بی‌نظیری برای رشد باشد. تجارب منحصر به فرد کارکنان باعث می‌شود آن‌ها راه‌حل‌های فوق‌العاده‌ای برای حل مؤثر مشکلات ارائه دهند. همچنین، این مسئله به مدیریت سازمان کمک می‌کند بر اساس خلاقیت و مهارت‌های کارکنان، افراد مناسب برای هر نوع کار را شناسایی کنند.

ایجاد حس شنیده و دیده شدن در سازمان، باعث افزایش اعتماد به نفس کارکنان برای سوال پرسیدن می‌شود. این امر افراد را به یادگیری بیشتر در مورد نقش خود، تیم و سازمانشان ترغیب می‌کند. زمانی که آن‌ها درک جامعی از عملکرد شرکت داشته باشند، توانایی‌های خلاقانه‌شان تقویت می‌شود. حس دیده شدن، کارکنان را تشویق می‌کند تا فراتر از وظایف خود عمل کنند و خلاقیت به خرج دهند.

آموزش‌های مرتبط