نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

میزان اهمیت هر سوال چگونه محاسبه می‌شود؟

در بررسی گزارش‌های هر نظرسنجی، در کنار نمره‌ی هر سوال، یک تگ به عنوان «میزان اهمیت» درج شده است. اما این میزان اهمیت به چه معناست و چگونه محاسبه می‌شود؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

میزان اهمیت به چه معناست؟

فرض کنید پس از بررسی گزارش نظرسنجی سوالات، به این نتیجه می‌رسیم که نمره مطلوبیت دو سوال زیر ۵۰ است و تصمیم می‌گیریم که با توجه به محدودیت منابع، فقط روی یکی از این سوالات تمرکز کنیم. سوال اول در مورد میزان رضایت کارمندان از میز و صندلی و فضای فیزیکی پرسیده شده و نمره مطلوبیت آن از ۱۰۰، عدد ۱۰ است. سوال دوم نیز در مورد تعادل کار و زندگی و ساعت و حجم کاری پرسیده شده و نمره‌ی آن از ۱۰۰، عدد ۳۰ است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که بهتر است اولویت به شاخص فضای فیزیکی سازمان داده شود، چرا که نمره پایین‌تری دارد.

اما آیا در صورت بهبود این شاخص و عدم بهبود شاخص تعادل کار و زندگی، افراد در سازمان شما خوشحال‌تر هستند؟ به نظر می‌رسد جواب این سوال منفی باشد. البته این یک مثال است و پافشاری‌ای روی مهم‌تر بودن شاخصی نسبت به شاخص دیگر وجود ندارد و بسته به فرهنگ سازمان این اهمیت ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل است که ما در کندو میزان اهمیت هر سوال را به ازای هر سازمان و به ازای هر نظرسنجی به صورت محزا محاسبه کرده و در گزارش هر سوال نمایش می‌دهیم.

میزان اهمیت چگونه محاسبه می‌شود؟

در هر نظرسنجی یک سوال به عنوان سوال اصلی نظرسنجی (Engagement Question) انتخاب می‌شود که این سوال حس و تجربه کلی کارمندان از همکاری با سازمان را می‌سنجد. میزان اهمیت هر سوال بر اساس میزان همبستگی آماری (Correlation) آن سوال با سوال اصلی نظرسنجی تعیین می‌شود.

وقتی یک سوال با سوال اصلی نظرسنجی همبستگی بالایی داشته‌باشد، یعنی در صورتی که افراد به آن سوال نمره‌ی بالاتری بدهند به سوال اصلی نظرسنجی هم نمره‌ی بالایی می‌دهند و نیز افرادی که به آن سوال نمره‌ی پایینی می‌دهند، به سوال اصلی نظرسنجی هم نمره‌ی پایینی می‌دهند. به عبارتی پاسخ کارمندان به این دو سوال مشابه هم تغییر می‌کند. پس نشان می‌دهد که رضایت بالای کارمندان از آن سوال، موجب بهبود حس کلی آن‌ها شده و به سوال اصلی نظرسنجی نمره‌ی بالایی داده اند. پس اهمیت آن سوال بالاتر است و اثر زیادی روی ماندگاری این افراد دارد.

توجه داشته باشید که انتخاب سوال اصلی نظرسنجی پس از برگزاری آن و در زمان مشاهده گزارش قابل انجام است و به شما این امکان را می‌دهد که با تغییر سوال اصلی، نتایج و میزان اهمیت هر سوال را از زوایای مختلف بررسی کنید. اما در انجام این کار باید به شدت احتیاط کنید. چرا که انتخاب سوال اشتباه به عنوان سوال اصلی نظرسنجی، نتایج گمراه‌کننده‌ای برای شما به همراه خواهد داشت:

- کندو

هشدار:‌ هر سوالی را به عنوان سوال اصلی نظرسنجی انتخاب نکنید!

بهتر است یکی از سوالات زیر را به عنوان سوال اصلی نظرسنجی انتخاب کنید:

1- سوال eNPS: در صورتی که سوال eNPS را در پرسش‌نامه‌ی خود آورده‌اید، بهترین گزینه برای انتخاب سوال اصلی نظرسنجی همین سوال است.

2- سوالات کلی که میزان تعلق سازمانی کارمندان را می‌سنجند:

من افتخار می‌کنم که در این سازمان کار می‌کنم.

من به ندرت به این فکر می‌کنم که در شرکت دیگری کار کنم.

من تا دو سال آینده هم‌چنان خود را در حال کار کردن در این شرکت می‌بینم.

- کندو

به مثال بالا برگردیم. فرض کنیم در یک نظرسنجی سوال eNPS پرسیده شده و شما پس از دریافت گزارش آن را به عنوان سوال اصلی نظرسنجی انتخاب کرده‌اید. در این صورت احتمالا میزان همبستگی سوال مربوط به تعادل کار و زندگی با سوال اصلی بیشتر از سوال مربوط به فضای فیزیکی سازمان باشد.

در گزارشی که دریافت می‌کنید در گزارش هر سوال و نیز در بخش در یک نگاه این همبستگی (r) با یکی از عبارات «خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم» و بر اساس میزان ضریب هم‌بستگی و با عنوان «اهمیت» نمایش داده می‌شود:

r >= 0.8 : خیلی زیاد
0.8 > r >= 0.6 : زیاد
0.6 > r >= 0.4 = متوسط
0.4 > r >= 0.2 = کم
r < 0.2 = خیلی کم

آموزش‌های مرتبط