نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

نظرسنجی آنبوردینگ چیست و چرا باید برگزار شود؟

سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف هزینه مالی و زمانی زیادی را صرف فرآیند آنبوردینگ یا جامعه‌پذیری نیروهای خود می‌کنند تا مطمئن شوند سرمایه‌گذاری‌‌هایشان روی نیروی انسانی نتیجه‌بخش بوده است. نظرسنجی‌های آنبوردینگ می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. با کمک این پرسشنامه‌ها می‌توانید راهی برای اندازه‌گیری میزان اثربخشی فرآیند آنبوردینگ در سازمان خود پیدا کنید. در ادامه بیشتر با این نظرسنجی و اهمیت آن آشنا می‌شویم.

منظور از نظرسنجی آنبوردینگ چیست؟

نظرسنجی‌های آنبوردینگ پرسشنامه‌هایی هستند که از نیروهای جدید شرکت می‌خواهند نظر خود را درباره روزها یا هفته‌های ابتدایی کار در سازمان بیان کنند. نتایج این نظرسنجی به تیم منابع انسانی شرکت شما کمک می‌کند تا رضایت کارکنان از فرآیند استخدام و آنبوردینگ را اندازه‌گیری کرده و نقاط نیازمند بهبود را شناسایی کنند. این تیم در نهایت می‌تواند با کمک یافته‌های نظرسنجی، فرآیند آنبوردینگ کارکنان جدید را بهبود ببخشد.

به گفته مجموعه BambooHR که یک نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی را توسعه می‌دهد، میزان تعهد کارکنانی که احساس می‌کنند فرآیند آنبوردینگ خوبی را پشت سر گذاشته‌اند، 18 برابر بیشتر از کارکنانی است که از فرآیند آنبوردینگ خود راضی نبوده‌اند. برای اینکه مطمئن شوید فرآیند جامعه‌پذیری کارکنان جدید در سازمان شما به خوبی پیش می‌رود، باید از نقاط ضعف و قدرت آن آگاه شوید و ساده‌ترین راه انجام این کار، برگزاری نظرسنجی آنبوردینگ است.

نظرسنجی آنبوردینگ شامل چه مواردی است؟

حین انتخاب و برگزاری نظرسنجی آنبوردینگ، به خوبی به سوالاتی که باید با کارکنان جدید مطرح شوند، فکر کنید. سوالاتی که موارد زیر را بسنجند، مناسب این نظرسنجی هستند:

  • کیفیت و موثر بودن کلی برنامه آنبوردینگ
  • درک صحیح کارکنان از انتظاراتی که نسبت به موقعیت شغلی آن‌ها وجود دارد
  • همسو بودن آن‌ها با ارزش‌ها و اهداف سازمان
  • نیاز کارکنان به آموزش‌های شغلی و حرفه‌ای
  • بخش‌های نیازمند بهبود در فرآيند آنبوردینگ فعلی

مانند نظرسنجی‌های تعلق و مشارکت (Engagement) بهتر است سوالاتی که با کارکنان خود مطرح می‌کنید ترکیبی از سوالات متنی با پاسخ بلند و رتبه‌بندی (طیف لیکرت) باشد تا بتوانید بازخوردهای کمی و کیفی جمع‌آوری کنید. با این کار، می‌توانید یک نقطه اولیه داشته باشید که تغییرات احساس و نظر کارکنان در طول زمان را با آن بسنجید و همچنین، بازخوردهای مفید و کاربردی جمع‌آوری کرده و از آن برای بهبود فرآیند جامعه‌پذیری استفاده کنید. 

سوالات رتبه‌بندی (طیف لیکرت): استفاده از مقیاس رتبه‌بندیْ جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و در نهایت انجام اقدامات لازم با توجه به نتایج نظرسنجی را ساده‌تر می‌کند. مقیاس عددی، یکی از رایج‌ترین انواع مقیاس رتبه‌بندی است که در آن از پاسخ‌دهندگان درخواست می‌شود صحت یک جمله را با عددی بین 1 تا 5 رتبه‌بندی کنند. سوالات طیف لیکرت نیز نوع دیگری از مقیاس‌های رایج هستند که در آن افراد باید یکی از گزینه‌های کاملا موافقم، موافقم، نه موافقم و نه مخالفم،‌ مخالفم و کاملا مخالفم را انتخاب کنند.

سوالات متنی با پاسخ بلند: به این دلیل که سوالات تشریحی را نمی‌توان صرفا با بله یا خیر پاسخ داد، شما می‌توانید با کمک آن‌ها اطلاعات و توضیحات بیشتری را از کارکنان خود دریافت کنید. این روش جمع‌آوری بازخورد به شما کمک می‌کند به طور مستقیم از نظرات کارکنان سازمان مطلع شده و استدلال پشت رتبه‌بندی در سایر سوال‌ها را متوجه شوید.

مانند تمام نظرسنجی‌ها، از پرسیدن سوالات متعدد خودداری کنید. یک نظرسنجی خیلی طولانی برای کارکنان آزاردهنده خواهد بود و ممکن است نیمه‌کاره رها شود یا پاسخ‌هایی کم‌کیفیت دریافت کند. اینجا می‌توانید بیشتر درباره باید و نبایدها و سوگیری‌های نظرسنجی‌های آنبوردینگ مطالعه کنید.

چرا برگزاری نظرسنجی جامعه‌پذیری مهم است؟

حتی اگر فکر می‌کنید در سازمان شما نیروهای جدید به خوبی برای مسئولیت‌های خود آماده می‌شوند نیز بهتر است نظرسنجی آنبوردینگ را برگزار کنید. کارکنان جدید برای اولین بار محتوای ارائه شده توسط شما را دریافت می‌کنند و ممکن است نقاط ضعف آن را بهتر از شما تشخیص دهند.

دیدگاه این کارکنان همراه با تجربه‌هایی که در محل کار قبلی خود کسب کرده‌اند، حاوی انبوهی از اطلاعات است که می‌توانید از آن برای بهبود تجربه حضور در سازمان یا حتی کاهش نرخ جابجایی استفاده کنید. برگزاری نظرسنجی آنبوردینگ از دو نظر حائز اهمیت است:

  1. بازخورد کارکنان مهم است.

طبق مطالعه‌ای که توسط کمپانی مدیریت کسب و کار Perceptyx روی 600 سازمان مختلف انجام شد، دستیابی به اهداف مالی در شرکت‌هایی که به صورت مداوم از کارکنان خود بازخورد می‌گیرند و اقدامات متناسب با نظرات آن‌ها را انجام می‌دهند، سه برابر بیشتر از سایر شرکت‌هاست.

اهمیت دادن و ارزشمند شمردن نظرات کارمندان بهره‌وری و سود را برای سازمان شما به همراه خواهد داشت. نظرسنجی‌ها می‌توانند در تمام مراحل چرخه عمر کارمند از جمله دوران آنبوردینگ برگزار شوند.

  1. آنبوردینگ موفق روی نرخ نگهداری اثر می‌گذارد.

شاید طراحی یک فرآیند آنبوردینگ بسیار ساده به نظر برسد، اما بسیاری از سازمان‌ها این کار را به درستی انجام نمی‌دهند. قطعا اقداماتی مانند اشتراک‌گذاری سیاست‌های اصلی شرکت و آموزش‌های حین کار می‌تواند به افراد برای آغاز کار در سازمان شما کمک کند، اما این اقدامات برای اینکه کارکنان جدید احساس کنند برای موقعیت شغلی خود آماده هستند، کافی نیست.

بر اساس نظرسنجی که مجموعه Paychex برگزار کرده، 80 درصد از کارکنانی که احساس می‌کنند در زمان آنبوردینگ آموزش‌های کافی دریافت نکرده‌اند، به استعفا دادن از شرکت فکر می‌کنند. اما وقتی فرآیند آنبوردینگ مسیر موفقیت و پیشرفت را برای کارکنان روشن می‌کند، احتمال خروج آن‌ها از سازمان کاهش می‌یابد. در مطالعه انجام شده توسط Paychex، تنها 7 درصد از کارکنانی که دوران آنبوردینگ موفقیت‌آمیزی داشتند، گفتند که می‌خواهند به زودی سازمان جدید خود را ترک کنند و 70 درصد دیگر ترجیح می‌دادند که در سازمان بمانند.

جمع‌بندی

نظرسنجی‌های آنبوردینگ به شما کمک می‌کنند به کارکنان جدید خود گوش دهید، نیازهای آن‌ها را درک کنید و تجربه آن‌ها از ورود به سازمان را بهبود ببخشید. این نظرسنجی‌ها ابزار ارزشمندی هستند که به سازمان شما کمک می‌کنند اثربخشی فرآیند پذیرش و آموزش کارکنان جدید را ارزیابی کرده و افزایش دهید. با کمک کندو، می‌توانید از بین مدل‌های مختلف نظرسنجی آنبوردینگ، پرسشنامه متناسب با سازمان خود را انتخاب کرده و فرآيند جامعه‌پذیری نیروهای جدید را قدم به قدم بهبود ببخشید.

آموزش‌های مرتبط