نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

چرا مشارکت و تعلق کارکنان مهم است؟

مشارکت و تعلق کارکنان عاملی کلیدی در موفقیت یک شرکت است. با اینکه حفظ و افزایش سطح مشارکت و تعلق کارکنان به منابع و زمان زیادی نیاز دارد، سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که در بلندمدت برای سازمان شما مفید خواهد بود.

سازمان‌هایی که به صورت فعالانه در راستای افزایش مشارکت و تعلق کارکنان خود می‌کوشند و این موضوع را در اولویت قرار می‌دهند، نیروی کار باکیفیت را حفظ کرده و نیروهای شایسته جدید را به مجموعه خود اضافه می‌کنند.

منظور از مشارکت و تعلق کارکنان چیست؟

 پیش‌تر در این صفحه به طور کامل با موضوع مشارکت کارکنان آشنا شدیم. وقتی سطح مشارکت و تعلق کارکنان در یک شرکت بالا باشد، به این معناست که افراد معمولا شاد هستند و ارتباط احساسی خوبی با سازمان خود دارند. آن‌ها به کار خود اهمیت داده، روی اهداف خود متمرکز هستند و ارزش‌هایی هم‌راستا با ارزش‌های شرکت دارند و تمام این‌ها از عملکردشان قابل مشاهده است.

می‌توان گفت که ۱۰ فاکتور اصلی روی احساس کارکنان شما نسبت به محل کار تاثیر می‌گذارند:

  1. رشد فردی
  2. بازخورد
  3. به رسمیت شناخته شدن
  4. ارتباط با مدیر
  5. ارتباط با همکاران
  6. شادی
  7. نماینده سازمان بودن (به این معنا که آن‌ها تا چه حد خود را نماینده‌ی سازمان می‌دانند و در موقعیت‌های مختلف از سازمان و اهداف آن دفاع می‌کنند)
  8. سلامتی
  9. هم‌راستایی با ارزش‌ها
  10. رضایت

با بررسی وضعیت این فاکتورها از طریق برگزاری نظرسنجی در بستر کندو می‌توانید نقاط قوت و نقاط نیازمند بهبود خود را بیابید. شناسایی این نقاط بخش مهمی از تعیین یک استراتژی افزایش مشارکت و تعلق است که در نهایت می‌تواند به داشتن کارمندانی شادتر و با بهره‌وری بیشتر منجر شود.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

توجه به مشارکت علاوه بر اینکه می‌تواند فرهنگ سازمانی مجموعه شما را تقویت کند، برای کسب و کارتان نیز مفید خواهد بود. نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment یا ROI) در رابطه با مشارکت کارکنان، همان سودی است که سازمان‌ها از طریق سرمایه‌گذاری روی بهبود مشارکت و تعلق کسب می‌کنند. به زبان ساده‌تر، ROI با تقسیم کردن سود به دست آمده از این سرمایه‌گذاری بر هزینه‌های آن به دست می‌آيد.

اما سودآوری تنها راه برای اندازه‌گیری ROI مشارکت و تعلق نیست. زیرا وقتی مشارکت و تعلق را در اولویت قرار می‌دهید، سرمایه‌گذاری شما بازده‌های ملموس و قابل اندازه‌گیری دیگری مانند مانند بهبود کیفیت کار، سطوح بالاتر رضایت مشتریان و همچنین کاهش هزینه خروج کارکنان و تسهیل جذب نیروهای شایسته را به همراه دارد.

تاثیر مشارکت بر کاهش نرخ خروج کارکنان

هر چقدر میزان مشارکت بالاتر باشد، نرخ خروج کارکنان (Turnover Rate) کاهش می‌یابد. به گفته گالوپ (Gallup)، نرخ خروج کارکنان در تیم‌هایی که میزان تعلق آن‌ها پایین است، ۱۸ الی ۴۳ درصد بیشتر از تیم‌هایی با تعلق و مشارکت بالا است.

 رابطه ساده‌ای بین این دو عامل وجود دارد؛ کارمندانی که از شغل خود راضی هستند و مشارکت بالایی دارند، کمتر به ترک کردن محل کارشان فکر می‌کنند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری و اولویت‌بندی مشارکت روی رضایت و پیشرفت کارکنان تاثیر زیادی دارد.

اما اگر بهترین کارکنان شما به اندازه کافی راضی نباشند چه؟ وقتی کارکنانی با رضایت، مشارکت و تعلق پایین داشته باشید، با ریسک از دست دادن آن‌ها مواجه خواهید شد که ممکن است ضرر بزرگی به شرکت شما وارد کند. کارمندی که سازمان را ترک می‌کند، دانشی را که در مورد محصولات، برند، فرآيندها و مشتریان شما به دست آورده است، همراه خود می‌برد. ممکن است اگر بخواهید یک نیروی جدید را آموزش دهید، رساندن او به سطح نیروی قبلی، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

نرخ خروج بالا تاثیر منفی قابل توجهی روی موفقیت یک شرکت دارد. علاوه بر هزینه‌های سنگینی که این فرآیند بر سازمان تحمیل می‌کند، تاثیر منفی روی تیم و عملکرد اعضای آن باقی می‌گذارد. وقتی به طور مداوم کارکنان قدیمی سازمان شما را ترک می‌کنند و افراد جدید به تیم‌های مختلف اضافه می‌شوند، پویایی تیم و روحیه کارکنان تحت تاثیر قرار گرفته و بهره‌وری آن‌ها کاهش می‌یابد. این اتفاقات در نهایت باعث می‌شوند سازمان برای دستیابی به اهداف خود راه دشوارتری را طی کند.

تمرکز روی بهبود و افزایش مشارکت و تعلق باعث می‌شود کارکنان برتر خود را حفظ کنید و هزینه‌های سنگین خروج آن‌ها را به حداقل برسانید. اگر روی کارکنان خود سرمایه‌گذاری کنید، آن‌ها به شرکت و وظایف خود اهمیت بیشتری داده و تعهد بیشتری در ماندن و کمک به پیشرفت شرکت خواهند داشت.

تاثیر مشارکت بر جذب نیروهای جدید

وجود مشارکت و تعلق بالا در یک سازمان می‌تواند منجر به ارتقای برند کارفرمایی (Employer Brand) شود و در نتیجه جذب نیروهای جدید را تسهیل کند. ارتقای برند کارفرما به معنای ایجاد تصویر مثبت و جذاب از سازمان در چشم افراد است. وجود سطح بالای مشارکت و تعلق نشان‌دهنده‌ی محیطی پویا، دوستانه و امن است که کارکنان در آن احساس رضایت خاطر دارند.

افرادی که به دنبال شغل هستند، ترجیح می‌دهند در محیط‌هایی کار کنند که در آن‌ها احساس رضایت خاطر خواهند داشت. این افراد ترجیح می‌دهند با شرکتی همکاری کنند که برای آن‌ها ارزش قائل است. برند کارفرمایی قوی باعث می‌شود که یک سازمان جذابیت بیشتری برای متقاضیان شغلی داشته و افراد مستعد و توانا تمایل بیشتری به همکاری با آن داشته باشند.

علاوه بر آن، برند کارفرمایی قوی نشان‌دهنده این است که سازمان برای کارکنان خود ارزش قائل است و از نظرات آن‌ها برای بهبود خود استفاده می‌کند. این امر موجب افزایش اعتبار و ارزش سازمان در بازار کار می‌شود. همچنین، هنگامی که یک سازمان برند کارفرمایی قوی دارد، افراد به طور طبیعی بیشتر به سمت آن جذب می‌شوند و برای جذب نیرو، نیازی به تبلیغات گسترده و هزینه‌های زیاد نخواهد داشت.

آموزش‌های مرتبط