نبض سنج

راهنما

برو به نبض سنج

چه زمانی بهتر است پاسخ به سوالات اجباری باشد؟

سوالات اجباری آن دسته از سوالاتی هستند که بدون پاسخ دادن به آن‌ها، افراد نمی‌توانند سراغ سوالات دیگر بروند و یا سایر پاسخ‌هایشان را ثبت نهایی کنند. معمولا این نوع سوال‌ها با یک ستاره (*) نمایش داده می‌شوند. سوالات نظرسنجی‌های کندو به صورت پیش‌فرض روی حالت اختیاری قرار دارند. با این حال، شما می‌توانید در صورت تمایل، پاسخگویی به آن‌ها را برای کارکنان خود اجباری کنید.

در ادامه ضمن بررسی مزایای اختیاری بودن سوالات نظرسنجی، به مواقعی که بهتر است پاسخگویی اجباری باشد می‌پردازیم.

چرا بهتر است پاسخگویی به سوالات اختیاری باشد؟

طبیعی است که وقتی یک نظرسنجی برگزار می‌کنید، انتظار داشته باشید افراد به تمام سوالات پاسخ دهند. به همین دلیل ممکن است تصمیم بگیرید پاسخ به تمام سوالات را اجباری کنید. اما اغلب اوقات این کار توصیه نمی‌شود:

  1. ممکن است برخی افراد تازه به سازمان آماده باشند و پاسخی برای برخی سوالات نداشته باشند و یا برخی  موارد درباره کار و شرایط آن‌ها صدق نکند. اینکه افراد نتوانند به سوالات پاسخ دهند برایشان خسته‌کننده و آزاردهنده است. با اجباری کردن تمام سوالات ریسک بزرگی خواهید کرد چون این احتمال وجود دارد که افراد در صورت مواجهه با برخی سوالات از ادامه دادن نظرسنجی خودداری کنند. بنابراین، پیشنهاد کندو این است که شرکت در نظرسنجی را با اختیاری گذاشتن پاسخ به سوالات، برای کارکنان خود ساده کنید.
  2. کیفیت پاسخ‌ها مهم است. اگر پاسخ دادن به تمام سوالات اجباری باشد، این احتمال وجود دارد که افراد صرفا یک گزینه اتفاقی را برای تمام سوال‌ها انتخاب کنند تا نظرسنجی هر چه زودتر به پایان برسد. برای دستیابی به نتایج ارزشمند و جلوگیری از به وجود آمدن هر نوع سوگیری در نظرسنجی، بهتر است پاسخ به سوالات اختیاری باشد.
  3. شرکت در نظرسنجی باید داوطلبانه باشد و وادار کردن افراد به پاسخگویی به تمام سوالات، با این اصل همخوانی ندارد. وقتی سوالات اجباری باشند، احتمال اینکه افراد در نظرسنجی شرکت نکنند بیشتر می‌شود.

چه زمانی سوالات اجباری مفید خواهند بود؟

پاسخگویی به سوالات نظرسنجی‌های استاندارد کندو برای کارکنان شما اختیاری است. اما شما این امکان را دارید که با شخصی‌سازی نظرسنجی‌ها، پاسخگویی به سوالات را اجباری کنید.

در برخی مواقع اجباری بودن پاسخگویی به سوالات می‌تواند مفید باشد. معمولا اگر سازمان می‌خواهد معیارهای خاصی را برای اندازه‌گیری عملکرد یا رضایت کارکنان استفاده کند، بهتر است که سوالات مربوط به این معیارها اجباری باشند. به عنوان مثال، اگر یک سازمان می‌خواهد میزان رضایت کارکنان را از محیط کار و مواردی مانند میز، صندلی و تجهیزات الکترونیک اندازه‌گیری کند، سوالات مرتبط با این موضوع باید اجباری باشند تا پاسخ همه کارکنان دریافت شده و تجزیه و تحلیل کاملی از این معیار به دست بیاید.

آموزش‌های مرتبط