نظرسنجی هی گروپ یکی از نظرسنجیهای کاربردی برای سنجش میزان مشارکت کارکنان است. پس از ۳۵ سال تحقیق در زمینههای مختلف منابع انسانی، شرکت هی گروپ به این نتیجه رسید که تلاش مدیران برای توانمندسازی و افزایش مشارکت کارمندان میتواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد آنها داشته باشد و به همین دلیل این نظرسنجی را در اختیار سازمانها قرار داد. در ادامه بیشتر با نظرسنجی هی گروپ و جزئیات آن آشنا میشویم.
تعداد سوالات و مدت زمان شرکت در نظرسنجی
نظرسنجی هی گروپ از ۷۳ سوال مختلف تشکیل شده است. این سوالات شاخصهای متعددی را در رابطه با میزان مشارکت کارکنان در محل کار ارزیابی میکنند و پاسخگویی به آنها حدود ۱۵ دقیقه طول میکشد.
نظرسنجی هی گروپ چه شاخصهایی را میسنجد؟
سوالات نظرسنجی هی گروپ فاکتورهای مربوط به موانع پیشرفت کارکنان و همچنین عواملی که در بهبود عملکرد آنها موثر هستند را ارزیابی میکنند. در این نظرسنجی احساس کارمندان یک مجموعه نسبت به محل کارشان با ۱۳ شاخص مختلف سنجیده میشود. این شاخصها عبارتند از:
- مشارکت
- توانمندسازی کارمندان
- مسیر روشن و امیدوارکننده
- اعتماد به رهبری
- کیفیت و تمرکز بر مشتری
- احترام و شناخت
- فرصتهای توسعه
- پرداخت و مزایا
- مدیریت اجرایی
- اقتدار و توانمندسازی
- منابع
- استرس و حجم کار
- سلامت و امنیت
- آموزش
- همکاری
- کار، ساختار و فرآیند
- پیشرفت مشارکت
چه سازمانی این نظرسنجی را ایجاد کرده؟
هی گروپ یکی از بزرگترین سازمانهای فعال در حوزه منابع انسانی بود که فعالیت خود را از سال ۱۹۴۳ آغاز کرد. این سازمان در ۵۰ کشور دنیا، بیش از ۳۱۰۰ نفر کارمند دارد.
هی گروپ در راستای ایجاد فرصتی برای ارزیابی فرهنگ سازمانی و شاخصهای مختلفی که ممکن است بر عملکرد یک کارمند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشند، یک نظرسنجی جامع تهیه کرد. این مجموعه، دههها در حوزه منابع انسانی به شرکتها و سازمانهای کوچک و بزرگ مختلف مشاوره داد و در راستای افزایش بهرهوری کارمندان، افزایش رضایت مشتریان و موفقیت تجاری، به این شرکتها کمک کرد.
هی گروپ همواره یکی از سازمانهای پیشرو در زمینه منابع انسانی بوده و به دلیل پتانسیلهای بالایش برای درآمدزایی، در سال ۲۰۱۳ توسط کمپانی دیگری به نام کورن فری (Korn Ferry) خریداری شد. از آن زمان، هی گروپ به عنوان زیرمجموعهای از کورن فری در حوزه منابع انسانی فعالیت میکند.
کدام سازمانها با هی گروپ همکاری کردهاند؟
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هی گروپ از سال ۱۹۴۳ فعالیت خود را آغاز و تا زمان پیوستن به کورن فری، با سازمانهای معروف متعددی همکاری کرد. در ادامه با برخی از کمپانیهای بزرگی که از هی گروپ برای بهبود وضعیت خود استفاده کردند، آشنا میشویم.
- ویزا (Visa): شرکت آمریکایی فعال در حوزه خدمات کارت اعتباری که بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر کارمند و درآمدی ۳۲.۶ میلیارد دلاری دارد.
- آمازون (Amazon): شرکت آمریکایی فعال در حوزه خرید و فروش آنلاین که بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند و درآمدی ۴۶۰ میلیارد دلاری دارد.
- دل (Dell): شرکت آمریکایی فعال در حوزه تولید و فروش انواع کامپیوتر که ۱۶۵ هزار نفر کارمند و درآمدی ۱۰۲ میلیارد دلاری دارد.
- فایزر (Pfizer): شرکت آمریکایی فعال در حوزه دارو و بیوتکنولوژی که حدود ۸۳ هزار نفر کارمند و درآمدی ۷۰ میلیارد دلاری دارد.
چند نمونه از سوالات نظرسنجی هی گروپ
در ادامه میتوانید سه نمونه از سوالات این نظرسنجی را مشاهده کنید. برای پاسخ به برخی سوالات این نظرسنجی، کارمندان باید یکی از پنج گزینه خیلی موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و خیلی مخالفم را انتخاب کنند. برای سایر سوالات نیز، آنها باید به موضوع مطرح شده، امتیاز دهند.
- در شغل من به خوبی از مهارتها و تواناییهایم استفاده میشود.
- همکاران من متعهد به ارائه محصولات و خدمات باکیفیت هستند.
- به کارفرمای خود در مورد ارائه مزایای مورد نیازتان امتیاز دهید.
مطالعه موردی؛ داستان یک شرکت حمل و نقل
آرامکس (Aramex)، یک کمپانی فعال در حوزه لجستیک و حمل و نقل، همزمان با گسترش دفترهای خود در سراسر جهان با چالش بزرگی برای افزایش مشارکت کارمندان خود مواجه شد. اما این مجموعه با کمک ارزیابیهای مستمر و اجرای اقدامات مورد نیاز، توانست محیط کار بهتری برای کارمندان خود بسازد. در ادامه، جزئیات تجربه استفاده آرامکس از نظرسنجی هی گروپ را مرور میکنیم.
در حالیکه این کمپانی سعی میکرد در کشورهای مختلف تجارت خود را آغاز کند، برای همگام کردن کارمندان جدید با ارزشها و فرهنگ خود با مشکل مواجه شد. به همین دلیل، مدیران آرامکس تصمیم گرفتند با برگزاری یک نظرسنجی سازمانی در سال ۲۰۱۱، میزان مشارکت کارکنان را ارزیابی کرده و اقداماتی برای بهبود شرایط انجام دهند.
بیش از ۵ هزار نفر از کارمندان آرامکس در این نظرسنجی شرکت کردند. کارمندان این مجموعه نسبت به شرکت در نظرسنجی مقاومت چندانی از خود نشان ندادند و با توجه به نتایج، بسیاری از آنها از کار کردن در آرامکس تجربهای نسبتا مثبت داشتند.
بر اساس این نظرسنجی، آرامکس به این نتیجه رسید که برخی حوزهها نیازمند بهبود هستند. برای مثال، دانش کارمندان درباره استراتژی و هدف کلی کمپانی، توانمندسازی کارمندان و ایجاد محیط کاری امنی که کارمندان به ترک کردن آن فکر نکنند، از مسائلی بودند که آرامکس تصمیم گرفت برای تغییر و بهبود آنها اقدام کند.
پس از ارزیابی نتایج نظرسنجی، مدیران هر بخش بر اساس نقاط ضعف مربوط به گروه خود، لیستی از اقدامات اصلاحی تهیه کردند. پس از تأیید مدیرعامل، اجرای این اقدامات آغاز شد.
آرامکس معتقد است که نتایج چنین نظرسنجیهایی میتواند در بلندمدت برای رقابت با سایر کمپانیها مفید باشد. به همین دلیل، این سازمان پس از اجرای اقدامات تعیین شده، به برگزاری نظرسنجیهای مشابه برای سنجش میزان مشارکت و شناسایی سایر مشکلاتی که در محیط کار وجود دارند، ادامه داد. امروزه، توجه به مشارکت و توانمندسازی کارمندان یکی از دلایل موفقیت کمپانی آرامکس هستند.
چرا نظرسنجی هی گروپ؟
- هی گروپ یکی از قدیمیترین فعالان حوزه منابع انسانی است و طی دههها فعالیت در این زمینه، تحقیقات متعددی انجام داده است.
- این نظرسنجی سالهاست که توسط سازمانهای بزرگ و معروف استفاده میشود.
- نظرسنجی هی گروپ شاخصهای متعددی را بررسی کرده و به طور جامع مشکلات احتمالی موجود در یک سازمان را مورد ارزیابی قرار میدهد.
- فرهنگ سازمانی و مشارکت برای هی گروپ اهمیت فراوانی دارند و در این نظرسنجی به خوبی میتوان وضعیت این عوامل را بررسی کرد.
از کجا شروع کنیم؟
در دهههای اخیر بسیاری از سازمانها به اهمیت برگزاری نظرسنجی برای سنجش میزان مشارکت کارمندان پی بردهاند. اگر قصد دارید نظرسنجی هی گروپ را در سازمان خود برگزار کنید، اولین قدم، برنامهریزی برای آن است. با مراجعه به این صفحه میتوانید تایم لاین پیشنهادی کندو برای برگزاری نظرسنجی را مشاهده کنید.